سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ارزش نعمتها تنها از سنجش با ضدشان شناخته می شود . [امام علی علیه السلام]
اخبار

حکمت بقا و زنده ماندن حضرت مسیح تا کنون بر حسب آنچه که عقول ما درک می کند اموری است:

1- در حضرت عیسیخصوصیاتی یافت می شود که در سایر انبیا نبوده است، از قبیل ولادت بدون پدر، زنده کردن مردگان، به آسمان ها رفتن و دیگر خصوصیات.

2- زنده بودن و بقای او برهان و دلیل و شاهدی بر غیبت امام مهدی خواهد بود، زیرا بقای مسیح با عمری بیش از دو هزار سال، دلیلی بر امکان وجود و حیات حضرت مهدی در کمتر از این مقدار سال است، همان حکمتی که در روایات برای طول عمر حضرت خضر بیان شده است.

شیخ صدوق در «کمال الدین» به سند خود از امام صادق نقل می کند که فرمود: «... آری، از آنجا که در علم سابق خداوند مقدّر شده بود که عمر قائم را در ایام غیبتش طولانی می گرداند و می دانست که این مقدار طول عمر را بندگانش انکار می کنند، لذا عمر بنده صالحش را تنها به جهت استدلال و شاهد آوردن عمر قائم طولانی کرد، و تا اینکه حجت و دلیل معاندین قطع گردد و برای مردم حجت و استدلالی بر خدا نباشد.»


<;/div>
نویسنده » امین غلامی . ساعت 10:0 صبح روز شنبه 88 اردیبهشت 26

ایمان به ظهور منجی بشریت از وضع موجود و اقامه ی عدل و داد، فطری بشر است و لذا این عقیده در هر ملت و دینی وجود دارد.

محمد امین زین الدین می گوید: «شکی نیست که اعتقاد به صلاح جامعه از وضعیّت موجود، از ابتدای تاریخ بشر در ذهن مردم وجود داشته است و از اعتقاد اختصاصی دین اسلام نیست، زیرا در بین ادیان آسمانی قبل از ظهور اسلام مشاهده می کنیم که همگی خبر از وقوع این حقیقت داده اند و حتی صفات مصلح و راه کارهای اصلاحی او را نیز بیان کرده اند، گرچه نام او را مهدی و دعوت اصلاحی او را به نام مهدویت نگاشته اند ... این عقیده و فکر حتی به ادیان دیگر از قبیل زرتشتی و برهمنی و ... نیز سرایت کرده است...».

در بین ادیان آسمانی و آیین های شبه دینی و ملت ها ، می توان از این ها نام برد:

1.   یهود به بازگشت عزیر یا منحاس بن عازر بن هارون اعتقاد دارد.

2.   مسیحیت با ایمان به بازگشت عیسی.

3.   زرتشت با ایمان به بازگشت بهرام شاه.

4.   هندوها با ایمان به بازگشت فیشنوا.

5.   مجوس با ایمان به بازگشت أوشیدر.

6. بودایی ها در انتظار ظهور بودا.

و ... .

منابع: مع الدکتور احمد امین فی حدیث المهدی و المهدیّه، ص 11/ الامامة و قیام القیامة، ص 270 و 271 / العقیده و الشریعة فی الاسلام، ص 192.


<;/div>
نویسنده » امین غلامی . ساعت 4:0 عصر روز دوشنبه 88 اردیبهشت 21

پیامبر اکرم مطابق حدیثی فرمود: «انّی تارک فیکم خلیفتین کتاب الله حبل ممدود ما بین السماء و الارض، و عترتی اهل بیتی، و انهما لن یفترقا حتّی یردا علیّ الحوض»؛ « همانا من دو جانشین را در میان شما می گذارم: کتاب خدا، ریسمان کشیده شد مابین آسمان و زمین یا مابین آسمان تا زمین، و عترتم اهل بیتم، و همانا این دو از یکدیگر جدا نمی شوند تا در کنار حوض بر من وارد شوند.»


در این حدیث پیامبر اکرم می فرماید: «کتاب و عترتم تا قیامت از یکدیگر جدا نمی شوند»، مطابق این گفتار اگر زمانی عدلِ کتاب که همان عترت است در روی زمین نباشد لازم می آید که این دو از یکدیگر جدا شده باشند، و این با ظاهر حدیث مخالف است.


ابن حجر مکّی می گوید: «در احادیثی که سفارش به اهل بیت شده به این نکته اشاره دارد تا روز قیامت زمین خالی از اهل بیتی که اهلیّت هدایت دارند نخواهد بود، همان گونه که کتاب عزیز پنین است. و لذا اهل بیت امان برای اهل زمین معرفی شده اند. و نیز در روایات آمده است: «در هر قوم و دسته ای عدولی از اهل بیت من است».


حافظ سمهودی می گوید: از این حدیث «ثقلین» استفاده می شود که هر زمان باید فردی از اهل بیت که سزاوار تمسک به اوست تا روز قیامت موجود باشد. تا امر به تمسکی که در روایت به آن ها شده معنا پیدا کند، همان گونه که کتاب عزیز چنین است، و لذا اهل بیت امان اهل زمین معرفی شده اند که هر گاه از روی زمین بروند زمین نیز نابود خواهد شد».



همین معنا از علامه مناوی در شرح جامع الصغیر سیوطی رسیده است. نتیجه اینکه از حدیث ثقلین که مورد اتفاق بین شیعه و سنی بوده و از احادیث متواثر است به خوبی استفاده می شود که در هر زمان، امام معصومی از عترت پیامبر و اهل بیت معصوم او باید موجود باشد، امامی که اهلیّت برای اقتدا و تمسک را داشته باشد، کسی که خود به هدایت مطلق رسیده و از ضلالت به دور است و لذا می تواند دیگران را نیز به هدایت رسانده و از مطلق ضلالت و گمراهی دور کند. چنین شخصی در این زمان غیر از حضرت مهدی  نیست.


منابع: مسند احمد، ج 5، ص 181 / صواق المحرقه، ص 90 / جواهر العقدین / فیض القدیر، ج 3، ص 15


<;/div>
نویسنده » امین غلامی . ساعت 8:0 صبح روز پنج شنبه 88 اردیبهشت 17

به نظر می رسد با همه ی تعاریفی که از جهانی شدن ارائه شده، تا کنون تعریف روشن و جامعی از آن ارئه نشده است. زیرا اولاً: این پدیده هنوز به حدّ تکامل نهایی خود نرسیده است. ثانیاً: هر کسی در مقام تعریف، بُعدی از ابعاد آن را بازگو کرده است.
در عین حال به برخی از تعاریف اشاره می کنیم:

 

1. برخی جهانی شدن را فرایندی اجتماعی می دانند که در آن قید و بند های جغرافیایی که بر روابط اجتماعی و فرهنگی سایه افکنده است از بین می رود.

 

2. برخی دیگر جهانی شدن را به معنای تشدید روابط اجتماعی در سرتاسر جهان می دانند که مکان های دور از هم را چنان به هم مرتبط می سازد که اتفاقات هر محل، زاده ی حوادثی است که کیلومتر ها دورتر به وقوع می پیوندد.

 

3. هاروی، جهانی شدن را در بردارنده ی دو مفهوم فشردگی زمان و مکان و کاهش فاصله ها تلقّی می کند.

 

منابع: کشور های در حال توسعه و سازمان جهانی تجارت - فصلنامه ی پژوهش و سنجش، شماره 25- جامعه شناسی سیاسی معاصر.


<;/div>
نویسنده » امین غلامی . ساعت 7:0 عصر روز شنبه 88 اردیبهشت 12

اولاً: شکی نیست که معرفت، تأثیر به سزایی در عملکرد انسان دارد، و هرچه معرفت انسان به کسی یا عقیده ای بیشتر و راسخ تر باشد، تأثیر آن در ناحیه ی عمل بیشتر خواهد بود. و به طور کلّی انسان بدون معرفت نمی تواند در ناحیه ی عمل، حق مطلب را ادا کند. لذا علمای کلام از همین طریق و به ملاک لزوم شکر منعم قائل به وجوب معرفت خداوند شده اند. امام زمان حجت خدا بر روی زمین است و مطابق نصوصات، اطاعت او واجب است، لذا باید به او در حدّ امکان معرفت حاصل کنیم، و گرنه با مرگ جاهلی از دنیا رفته ایم.

 

ثانیاً: ما وظیفه داریم امام زمان خود را بشناسیم تا دنباله رو هر کسی نباشیم. چه کسی را الگوی خود قرار دهیم و دین را از چه کسی اخذ کنیم، آیا می توان از هر کسی که متاعی از دین را عرضه کرد به سراغش رفته، او را الگو و امام خود قرار دهیم؟


<;/div>
نویسنده » امین غلامی . ساعت 12:0 عصر روز پنج شنبه 88 اردیبهشت 10
<      1   2   3   4   5   >>   >
لیست کل یادداشت ها
از آیات سوره قدر، چگونه وجود امام زمان استفاده می شود؟
امام مهدی برای اثبات وجودخود درعصر غیبت صغرا،چه تدابیری اندیشید؟
ملاک معیار انتصاب نوّاب اربعه چه بوده است؟
وضعیت سیاسی درعصر امام عسکری و ولادت حضرت مهدی چگونه بوده است؟
وظایف و مسئولیت های نوّاب اربعه چه بوده است؟
آیا خداوند و امامان برای غیبت امام (عج) زمینه سازی کرده اند؟
چگونه می توان با 313 نفر، دنیا را تسخیر کرد؟
فلسفه غیبت امام زمان (عج) چیست؟
عنصر صبر در تحقّق انتظار تا چه مقدار مؤثر است؟
آیا با حضور امام در بین مردم ممکن نبود ستمگران تسلیم او گردند؟
چرا با وجود فساد در جهان حضرت ظهور نمی کنند؟
چرا ما نمی توانیم خدمت امام زمان (عج) خود برسیم؟
ظرفیت کلی برای ظهور حضرت مهدی (ع) چیست؟
معنای «بقیة الله» که از القاب حضرت مهدی (ع) است، چیست؟
آیا گناهان شیعیان، سبب تأخیر در ظهور می شود؟
[همه عناوین(39)][عناوین آرشیوشده]
درباره نویسنده

وبلاگ تخصصی مهدویت | اللهم عجل لولیک الفرج

امین غلامی
برای تعجیل ظهور من – در هر موقعیت مناسبی – بسیار دعا کنید که در آن فرج و حل مشکلات شما خواهد بود. (امام زمان«عج»)

لوگوی ما
وبلاگ تخصصی مهدویت | اللهم عجل لولیک الفرج

آرشیو وبلاگ
لینک های روزانه
لینک های دوستان
پشتیبانی

پشتیبانی آنلاین :



پشتیبانی آفلاین :

آمار وبلاگ
کاربران آنلاین
بازدید امروز : 11
بازدید دیروز: 10
بازدید کل :208830
تاریخ ساخت: 1387/5/5
Page Rank (پیج رنک ما در گوگل)
نمایش RSS
اشتراک در خبرنامه

نام:

ایمیل:

طراح قالب

امین غلامی

موسیقی وبلاگ

شما می توانید هنگام مطالعه و بررسی وبلاگ به موسیقی این وبلاگ هم گوش دهید

لینک دریافت موسیقی وبلاگ